2020年2月18日 星期二

看見人的本質

圖、文:北區親子共學平日12 團  劉書婷


『成為母親的心路歷程?』
在小熊公園,領隊出了這道難題給我。
母親啊,乘載著過去連接著未來的生命個體,充滿幸福與挑戰,但無時無刻都在跟自我拉扯的一條路。

前陣子,因為懷孕身體上的不適,對於親餵這件事有來自身體上的反感。那對我和孩子來說是痛苦的,我一直都喜歡親餵的親密感、孩子也是十分的戀奶。一開始,我試著讓自己將這種感受壓下來,但久了,身心靈的不適感讓我的口氣與態度轉為不耐,孩子感受得到,於是她也不安。我一直都是很在乎孩子所有反應的媽媽,甚至會想著「是不是因為我怎樣怎樣,她才會這麼不安」,那時的我每天都在糾結、矛盾,然後聚焦在那我更該怎麼做、或遊走在徬徨之間。

自己與孩子間,我常找不到平衡點。失去了自己的主體,也分化了我與孩子。製作母親的心智圖,我爬梳了我的根、我的原生家庭、釐清了我現在的難,最後我看見了自己一直忽略的「本質」。

人的本質、愛的本質,如果我確定知道這些東西永恆存在,那為什麼我不能如實的告訴孩子我當下的狀態、為什麼我要擔心孩子給我的反應、為什麼我要陷入在自責的迴圈裡?

加入親子共學,除了不打不罵的教養環境,對我來說更多的是看見自己。育兒路上最珍貴的不再是孩子成長的階段表,而是每一刻、每一事件,自己與孩子交互起的化學反應。有衝突、有溫馨、有淚水,因為真誠的兩顆心交流著,真實而又踏實。


======================
【延伸閱讀】
2013/07/24 Joyce Hsu 照顧好自己
2017/12/06 楊鎮宇 如實面對,就是改變的起點。
2014/08/11 桃園共學團媽媽 如實面對,就是改變的起點。


======================
【近期活動】
想進一步了解共學團的教育理念與實作方法,歡迎參加我們的家庭教育實踐班,近期活動資訊如下:
【3/14~15 中區家庭教育實踐班-彰化場】


【3/21~22 台東家庭教育實踐班】 簡章、報名表準備中

【3/28~29 竹苗家庭教育實踐班】
簡 章:https://reurl.cc/4gEY4R
報名表:https://reurl.cc/mdazGY

【3/28~29 大台北區家庭教育實踐班】
簡 章:https://reurl.cc/e5R7xK
報名表:https://reurl.cc/24dx06

======================
【 社團法人台灣親子共學促進會 】

歡迎大家小額捐款,讓我們更有能力為兒童、為親子們發聲!
捐款帳號:中國信託 (822) 174540509803




2 則留言:

  1. Do you realize there is a 12 word phrase you can communicate to your crush... that will induce intense emotions of love and impulsive attraction to you deep inside his heart?

    That's because hidden in these 12 words is a "secret signal" that fuels a man's instinct to love, worship and care for you with all his heart...

    =====> 12 Words Who Trigger A Man's Desire Instinct

    This instinct is so built-in to a man's genetics that it will drive him to try harder than ever before to make your relationship as strong as it can be.

    Matter of fact, triggering this powerful instinct is so important to having the best possible relationship with your man that the second you send your man a "Secret Signal"...

    ...You'll instantly notice him open his soul and mind to you in a way he haven't experienced before and he'll distinguish you as the one and only woman in the universe who has ever truly appealed to him.

    回覆刪除
  2. If you're trying to burn fat then you absolutely need to get on this brand new custom keto meal plan diet.

    To produce this keto diet, licensed nutritionists, personal trainers, and top chefs united to produce keto meal plans that are productive, painless, economically-efficient, and enjoyable.

    From their launch in 2019, 1000's of individuals have already remodeled their body and health with the benefits a smart keto meal plan diet can give.

    Speaking of benefits; in this link, you'll discover 8 scientifically-proven ones given by the keto meal plan diet.

    回覆刪除